Rio+20

AURA 8/2012Kolejny Szczyt Ziemi pod nazwą RIO+20 odbył się w dniach 20-23 czerwca br. w Rio de Janeiro w Brazylii. Tego rodzaju międzynarodowe spotkania organizowane przez ONZ mają już długą historię. Zapoczątkowała je rezolucja przyjęta na XXIII Sesji Zgromadzenia Ogólnego NZ w 1968 r., zalecająca sekretarzowi generalnemu przygotowanie raportu w sprawie ochrony środowiska i zorganizowanie na ten temat międzynarodowej konferencji w Sztokholmie. Wymowa raportu U Thanta „Człowiek i środowisko” (26 maja 1969 r.) była dramatyczna. „Ludzkość z obecnym sposobem gospodarowania zmierza do katastrofy. Ziemia jest jedna, tylko połączony wysiłek wszystkich krajów może zapobiec katastrofie …”.

Sztokholm 1972 r.

Wagę tych słów doceniło 115 rządów przygotowujących konferencję w Sztokholmie. Miasto to wybrano specjalnie, tu bowiem, w krajach skandynawskich w latach ’60 zaobserwowano nowe niepokojące zjawiska. Były to kwaśne deszcze, będące następstwem napływowej emisji zanieczyszczeń z Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec i Polski, a także zanieczyszczenie wód Bałtyku oraz gromadzenie się metali ciężkich i pestycydów w organizmach ryb i ptaków. Nasz kraj aktywnie uczestniczył w przygotowaniach do tej konferencji. Potem wzięła górę polityka i Polska oraz inne kraje socjalistyczne nie brały udziału w obradach samej konferencji na znak protestu z powodu niedopuszczenia do uczestnictwa w niej NRD.

Nairobi 1982 r.

Realizację „Sztokholmskiego Planu Działania dla Środowiska Człowieka” oceniono 10 lat później na konferencji w Nairobi. Nie była ona zadowalająca z powodu problemów, które piętrzyły się przed ludzkością. Obszar lasów tropikalnych zmniejsza się co roku o 11 mln ha. Wyrąb lasów przyczynia się do procesów erozyjnych i zaniku warstw wodonośnych. Erozja wodna i wiatry zrywają rocznie 26 mld t próchnicy. Pustynie powiększają się o 6 mln ha. Przemysł emituje 370 mln t substancji toksycznych. Na skutek kwaśnych dreszczów ginie w Europie i Ameryce Płn. 31 mln ha lasów. Dlatego w 1989 r. Zgromadzenie Ogólne NZ podjęło decyzję zorganizowania międzynarodowego spotkania w 20. rocznicę sztokholmskiej konferencji. Uzasadnieniem tej decyzji był pogarszający się stan środowiska przedstawiony w raporcie światowej Komisji ds. Środowiska i Rozwoju „Nasza wspólna przyszłość” (tzw. Brundtland Report).

Rio de Janeiro 1992 r.

Spotkanie to zorganizowano w dniach 1-12 czerwca 1992 w Rio de Janeiro w Brazylii. Celem konferencji było wykazanie ścisłego związku między pogarszającym się stanem środowiska i rozwojem gospodarczym, grożącym globalną katastrofą, oraz podjęcie pilnych działań (w skali globalnej, regionalnej i narodowej), istotnych dla zachowania równowagi ekologicznej. Groźne następstwa dla całego świata powoduje zmiana klimatu, zanikanie ochronnej warstwy ozonowej, transgraniczne przenoszenie się zanieczyszczeń powietrza i wody, skażenie mórz i oceanów, degradacja gleby, w tym posuchy i pustynnienie. W dyskusji przeważał pogląd, że mimo wysiłków i postępu w niektórych dziedzinach, ogólny stan środowiska Ziemi w latach 1972-1992 pogorszył się. Żaden z wielkich problemów nie został w tym czasie rozwiązany; pojawiły się nowe zagrożenia (efekt cieplarniany, strefa ozonowa). W wyniku obrad przyjęto następujące zasadnicze dokumenty:

• Karta Ziemi (Earth Charter), która zawiera główne zasady dotyczące rozwoju i środowiska;

• Globalny Program Działań (Action Programme – Agenda 21) adresowany zarówno do państw, jak i do organizacji międzynarodowych, czyli kompleksowy program akcji na rzecz środowiska i jego ochrony.

Podjęto również uchwałę w sprawie ochrony klimatu, której następstwem było sporządzenie tzw. Protokołu z Kioto. Wypracowywanie wspólnych zaleceń było niezmiernie trudne, a zasadniczą osią sprzeczności stanowisk był konflikt Północ – Południe w odniesieniu do odpowiedniego wyważenia aspektów ekologicznych i rozwojowych, a także wielkość oraz sposób gromadzenia i alokacji środków finansowych i technicznych niezbędnych dla rozwiązywania globalnych, regionalnych i lokalnych problemów ekologicznych.

Polska poza czynnym udziałem w pracach Międzyrządowego Komitetu Przygotowawczego, wiosną 1991 r. powołała Narodowy Komitet Przygotowawczy pod przewodnictwem Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. W pracach tego Komitetu aktywnie uczestniczyło Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Komitet Narodowy przygotował raport o ochronie środowiska w Polsce, który został przesłany do Sekretariatu Konferencji.

Johannesburg 2002 r.

W 2002 r. od 26 sierpnia do 4 września ONZ zorganizowała w Johannesburgu w RPA kolejny Szczyt Ziemi na temat zrównoważonego rozwoju. Było to największe wydarzenie na forum ONZ. Świadczy o tym nie tylko obecność ponad 60 tysięcy delegatów państw, przedstawicieli organizacji międzynarodowych i pozarządowych, mediów itp., ale również przybycie ponad 100 szefów państw i rządów, wraz z przedstawicielami wysokiego szczebla rządowego. Polskiej delegacji przewodniczył prezydent RP Aleksander Kwaśniewski, który w swoim przemówieniu omówił zagrożenia dla ludzkości i uznał za konieczne podjęcie zdecydowanych przeciwdziałań na wszystkich szczeblach: globalnym, regionalnym i lokalnym. Wskazał na pozytywne doświadczenia naszego kraju polegające na konwersji długów zagranicznych na inwestycje ekologiczne (ekokonwersja). Ekokonwersja została zarekomendowana jako instrument ekonomiczny mający potencjalnie bardzo duże znaczenie w finansowaniu inwestycji ekologicznych i restrukturyzacji zadłużenia zagranicznego wielu państw świata, w tym przede wszystkim krajów rozwijających się. Najważniejsze zapisy negocjacji w Johannesburgu to:

• do 2015 roku zmniejszona ma zostać o 50% liczba osób żyjących poniżej granicy ubóstwa, czyli za dolara lub mniej dziennie (wg danych ONZ dotyczyło to wówczas ok. miliarda ludzi, ogromnej większości w krajach rozwijających się);

do 2015 roku planuje się zmniejszenie o połowę liczby osób bez dostępu do wody pitnej o odpowiedniej jakości i urządzeń sanitarnych (dotyczyło to głównie krajów rozwijających się);

• do 2020 roku deklaruje się znaczące poprawienie standardu życia co najmniej 100 milionów mieszkańców obecnie istniejących slumsów;

• do 2005 roku mają zostać opracowane zintegrowane planygospodarki wodnej w układzie zlewniowym;

• do 2010 roku należy doprowadzić do znacznego osłabienia tempa wymierania rzadkich odmian fauny i fl ory;

• do 2015 roku mają zostać odnowione w morzach i oceanach zasoby ryb, obecnie znacznie przetrzebione na skutek nadmiernych połowów;

• do 2020 roku deklaruje się zaprzestanie, wytwarzanie i stosowanie środków chemicznych w sposób szkodliwy dla ludzi i środowiska.

(Więcej szczegółów na ten temat patrz AURA 11/2002 str. 4, 5 i 10).

W czerwcu 2002 pytaliśmy Stanisława Żelichowskiego, ministra środowiska, jakie osiągnięcia Polska zaprezentowała w Johannesburgu. Minister Żelichowski mówił: „Już w 1991 roku zgodnie z uchwaloną polityką ekologiczną opracowaliśmy m.in.:

• strategię ochrony żywych zasobów przyrody,

• kompleksowy program poprawy gospodarki leśnej,

• strategię ochrony wód przed zanieczyszczeniem i program racjonalizacji zużycia wody,

• program państwowego monitoringu środowiska oraz program ograniczenia szkodliwego oddziaływania motoryzacji na środowisko,

• zasady pozyskiwania surowców, a zwłaszcza programy wydobycia złóż siarki, cynku i ołowiu,

• koncepcję zagospodarowania turystycznego i ochrony górskich parków narodowych i krajobrazowych.

Warto podkreślić akty prawne:

zapis w Konstytucji RP – w art. 5 Polska „zapewnia ochronę środowiska, kierując się zasadą zrównoważonego rozwoju”; „Druga polityka ekologiczna Państwa”; „Polska 2025 – Długookresowa strategia trwałego i zrównoważonego rozwoju” oraz ustawa z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. „Polska 2025” jest dokumentem dużej wagi politycznej. Po raz pierwszy w Polsce zagadnienia trwałego i zrównoważonego rozwoju zdefiniowano zgodnie z ustaleniami Szczytu Ziemi w Rio de Janeiro i nadano im odpowiednią rangę w strategii rozwoju państwa.

Mając charakter nadrzędny nad wszelkimi dokumentami planistycznymi i programami sektorowymi Strategia powinna zapewnić implementację zasad zrównoważonego rozwoju we wszystkich dziedzinach życia społeczno-gospodarczego naszego kraju. Do Strategii odwołują się już niemal wszystkie dokumenty rządowe o charakterze programowym, powstałe po jej przyjęciu”.

Słowa te, że dokument ma charakter nadrzędny, niestety nie mają pokrycia w faktach. Nowa strategia rozwoju kraju „Polska 2030” nie wspomina o tym opracowaniu. W zapomnienie poszła również Agenda 21, nikt już o niej nie pamięta.

Warto podkreślić, że w ramach przygotowania do spotkania w Johannesburgu zorganizowano kilka krajowych konferencji oraz ogólnokrajowych konkursów młodzieżowych i dziecięcych dotyczących Agendy 21.

Rio de Janeiro 2012 r.

Tegoroczny Szczyt Ziemi nawiązuje swą skrótową nazwą do międzynarodowego spotkania sprzed 20 lat, również w Brazylii. W obradach wzięło udział około 50 tysięcy uczestników, wśród nich przedstawiciele rządów przeszło 120 państw. Zgłaszano wiele projektów i postulatów, które nie przybrały formy odpowiednich zobowiązań. Dotyczyły one podstawowych problemów związanych ze zrównoważonym rozwojem, udzielenia pomocy krajom biednym, zaopatrzenia ludzkości w podstawowe surowce i żywność.

Ekologiczne organizacje pozarządowe były rozczarowane brakiem konkretnych zobowiązań. Oficjalne delegacje państwowe uważały, „że spotkanie w Rio to kolejny istotny krok w dobrym kierunku”. Polskiej delegacji przewodniczył Marcin Korolec minister środowiska, który również z optymizmem oceniał spotkanie.

Według ministra Korolca Rio+20 to sukces na miarę czasów, w których żyjemy. Uzgodniono, że będziemy dalej dążyć do wytyczenia celów zrównoważonego rozwoju. To kluczowe zadanie, gdyż niedługo będzie nas dziewięć miliardów na świecie i jeśli nie chcemy wojen o surowce, wodę i energię, musimy kształtować porządek globalny i nauczyć się rozsądnie gospodarować, aby starczyło ich dla wszystkich.

A trzeba zdać sobie sprawę, że skala wyzwań, z jakimi się spotykamy, jest dużo większa niż środki, które chcemy przeznaczyć na ich rozwiązanie. Podczas obrad minister Korolec przedstawił polski projekt GreenEvo, polegający na współpracy i udzielaniu pomocy innym krajom w upowszechnieniu naszych technologii dotyczących wykorzystania odnawialnych źródeł energii oraz zaprezentował kandydaturę Warszawy na siedzibę Green Climate Fund (Zielonego Funduszu Klimatycznego).

Edward GARŚCIA

Creampie pov ebony im pregnant now he pulled out and i kept riding him Old young russian pornstar dirty flix jessica malone casting with a cumshot inside Brunette amateur masturbation sneak peek Pov pornstar handjob karma rx jerks off big dick dude and works for a hot load all over her face free clips xxx
situs togel online situs togel online terpercaya Bandar togel Slot situs togel online terpercaya situs togel online terpercaya bandar togel online terpercaya bandar togel terpercaya toto macau togel macau situs judi slot online deposit pulsa bandar togel terpercaya Judi Slot Deposit Pulsa Slot online terpercaya Bandar togel terpercaya bandar togel online terpercaya situs togel online terpercaya bandar togel terpercaya situs togel online terpercaya situs togel macau terpercaya togel online agen slot online terpercaya situs togel Online Terpercaya Situs Judi togel terpercaya Togel Macau terpercaya Situs togel online togel toto Macau terpercaya Bandar togel macau online terpercaya Situs togel macau terpercaya Bandar togel slot online Bandar togel online TOTO MACAU situs togel online terpercaya situs togel online terpercaya situs togel online terpercaya