AURA 6/2019 – Artykuł wstępny

Wraki – niewidzialne zagrożenie dla Bałtyku

Od 2013 r. eksperci z krajów nadbałtyckich we współpracy z Fundacją MARE i Instytutem Morskim w Gdańsku badają wraki spoczywające na dnie Bałtyku. Z ustaleń naukowców wynika, że w Morzu Bałtyckim leży od 8 do 10 tys. zatopionych statków, a ok. 100 z nich to tzw. wraki o wysokim priorytecie, w których znajdują się duże ilości paliwa. Najbardziej znane to Stuttgart i Franken, które są ogromnym zagrożeniem dla środowiska naturalnego.

Jorma Rytkönen z Fińskiego Instytutu Ochrony Środowiska (SYKE), przewodniczący grupy Helcom Submerded, informuje: „Zagrożenia stwarzane przez wraki to np. stopniowy wyciek ropy, który w małych ilościach może utrzymywać się przez lata i pozostać niezauważony. Istnieją również wraki, które z powodu korozji powoli się rozsypują, co może skutkować nagłym uwolnieniem ropy, a to z kolei może doprowadzić do powstania plamy na powierzchni. Wiemy dziś, że są tysiące wraków, z których może wyciekać ropa, część ropy może pojawić się na powierzchni, część pozostać w zbiornikach lub zmieszać się z osadami dennymi. Skutki są wielowymiarowe”.

Z zalegającego w Zatoce Puckiej wraku Stuttgart paliwo zaczęło stopniowo wyciekać już w 1999 r. Według badań Instytutu Morskiego, w ciągu kilkunastu lat powierzchnia skażenia powiększyła się 5-krotnie i wynosi aż 415 tys. m kw., a w bezpośrednim sąsiedztwie wraku stale rośnie strefa skażenia i postępuje degradacja środowiska. Z kolei z badań wraku T/S Franken wynika, że na razie jego zbiorniki są szczelne, ale wiadomo, że w chwili zatonięcia na statku było ok. 2,7 tys. ton paliwa, co oznacza, że w każdym z 5 zbiorników mogą zalegać duże ilości paliwa. Zbiorniki mają pojemność od 573 ton do 1221 ton, a rozszczelnienie choćby jednego z nich może spowodować skażenie wody i plaż w Zatoce Gdańskiej, podobne jak w przypadku wraku Stuttgart, choć na znacznie większą skalę. Dlatego, zdaniem naukowców, trzeba jak najszybciej zacząć działania prewencyjne.

Kraje nadbałtyckie podejmują różne działania w tej dziedzinie. W Finlandii realizowany jest projekt, którego celem są badania wraków, stworzenie nowej bazy danych wraków niebezpiecznych dla środowiska, zmodyfikowanie modelu oceny i uwzględnienie w nim oceny ryzyka możliwych do wykorzystania technik wydobycia paliwa oraz stworzenie nowych innowacyjnych metod oczyszczania wraków. W 2019 r. fiński rząd uruchomił też trzyletni program zarządzania wrakami, który ma pomóc w realizacji założeń Bałtyckiego Planu Działań HELCOM. Projekt finansowany będzie z budżetu państwa, a jego celem jest nie tylko wydobycie paliwa z wyselekcjonowanych wraków, ale też stwierdzenie, czy instytucje rządowe mają możliwości i wystarczające kompetencje, aby przeprowadzać takie operacje. W Szwecji natomiast realizowany jest krajowy program koordynowany przez Szwedzką Agencję ds. Gospodarki Morskiej i Gospodarki Wodnej (SWAM). Agencja koordynuje badania i oczyszczanie wraków z substancji ropopochodnych oraz sieci widm, a także nadzoruje program oceny ryzyka i rekultywacji wraków.

„Polska, idąc za przykładem fińskim i szwedzkim, powinna jak najszybciej rozpocząć prace nad wprowadzeniem programu zarządzania wrakami, którego głównym zadaniem będzie sukcesywne dokonywanie oceny ryzyka stwarzanego przez wraki oraz działania prewencyjne” – apeluje Olga Sarna z Fundacji MARE. Według ekspertów, potrzebna jest tu współpraca międzynarodowa. „Sądzę, że odpowiedzi należy szukać we współpracy i zwiększeniu funduszy odszkodowawczych tak, abyśmy mogli wykorzystać dostępne już pieniądze na działania prewencyjne, a przy okazji zebrać więcej środków na kolejne operacje oczyszczania. Współpraca jest uzasadniona także z tego powodu, że wszystkie państwa u wybrzeży Bałtyku zmagają się z takimi samymi problemami” – podkreśla Ville Peltokorpi, prawnik i nurek techniczny związany z Uniwersytetem Helsińskim. Dlatego Fundacja MARE i Instytut Morski w Gdańsku we współpracy z międzynarodowymi ekspertami pracują nad „Ogólną metodologią oczyszczania wraków na Bałtyku”. Dokument ma być gotowy do końca stycznia 2020 r. Miejmy nadzieję, że dzięki odpowiednim działaniom i współpracy międzynarodowej zdążymy uchronić nasze piękne morze i plaże przed katastrofą ekologiczną.

Elżbieta Koniuszy

Creampie pov ebony im pregnant now he pulled out and i kept riding him Old young russian pornstar dirty flix jessica malone casting with a cumshot inside Brunette amateur masturbation sneak peek Pov pornstar handjob karma rx jerks off big dick dude and works for a hot load all over her face free clips xxx
situs togel online situs togel online terpercaya Bandar togel Slot situs togel online terpercaya situs togel online terpercaya bandar togel online terpercaya bandar togel terpercaya toto macau togel macau situs judi slot online deposit pulsa bandar togel terpercaya Judi Slot Deposit Pulsa Slot online terpercaya Bandar togel terpercaya bandar togel online terpercaya situs togel online terpercaya bandar togel terpercaya situs togel online terpercaya situs togel macau terpercaya togel online agen slot online terpercaya situs togel Online Terpercaya Situs Judi togel terpercaya Togel Macau terpercaya Situs togel online togel toto Macau terpercaya Bandar togel macau online terpercaya Situs togel macau terpercaya Bandar togel slot online Bandar togel online TOTO MACAU situs togel online terpercaya situs togel online terpercaya situs togel online terpercaya