AURA 7/2014 – Artykuł wstępny

Dzisiaj to nie egoizm budowlanych, ale nieudolność rządzących

Z początkiem 1882 roku „Czasopismo Techniczne“, organ Krakowskiego Towarzystwa Technicznego, doniosło, że w Bostonie w Stanach Zjednoczonych dokonano niezwykle śmiałej operacji budowlanej. Aby poszerzyć ulicę, przesunięto o 4 metry Hotel Pelham. Był to budynek narożny, 7-piętrowy, zbudowany z kamienia i cegły. Jeden front mierzył 28,8 m szerokości, drugi 20,7 m. Ciężar całości szacowano na 5 tysięcy ton, nie licząc wyposażenia (meble), którego nie usunięto. Hotel przesunięto za pomocą 50 śrub o średnicy 50 mm, które wprawiano w ruch siłą ludzką. Przygotowania trwały dwa i pół miesiąca, samo przesunięcie odbyło się w ciągu dwóch dni po 14 godzin. Po zakończeniu prac nie stwierdzono na budynku żadnych rys ani pęknięć. Doniesienie to zawierało jeszcze dodatkową wiadomość, że w czasie całej operacji hotel był użytkowany i dla możliwości korzystania z jego instalacji gazowych i wodnych na czas przesuwania, połączono je z głównymi rurami przewodami elastycznymi ułożonymi w ulicy.
Historię tą opisałem przeszło 30 lat temu (AURA 10/1982) pod tytułem „Egoizm naszych czasów“, odnosząc ją do kilkumiesięcznego remontu mostu Dębnickiego na Wiśle, będącego głównym elementem trasy tranzytowej ze Śląska na wschód. Nie było jeszcze południowej obwodnicy Krakowa (A4) i wyłączenie z ruchu tego mostu powodowało bardzo duże uciążliwości komunikacyjne. Słowem „egoizm“ w tytule chciałem podkreślić butę budowlanych i dyktowanie przez nich warunków na tego rodzaju prace.
Na takie postępowanie wpływała sytuacja, w jakiej odbywały się prace budowlane. Było zawsze dużo rozpoczętych inwestycji, rozgrzebanych placów budowy, a brakowało tak zwanych mocy przerobowych. Były oczywiście inwestycje priorytetowe, które realizowano normalnie, ale były również mniej ważne, które ciągnęły się latami. W takiej sytuacji budowlani stawiali swoje warunki, na które inwestorzy musieli się godzić. Pamiętam przypadki, kiedy dochodziło do swoistych transakcji. Rektorzy Akademii Medycznej i Akademii Rolniczej w Krakowie za podjęcie prac budowlanych na tych uczelniach godzili się na przyjęcie kilku kandydatów na studia z  tak zwanej puli rektorskiej. Bez takich targów nie mieli szans na znalezienie wykonawcy robót.
Ale jak nazwać obecną sytuację, w której prace inwestycyjne i remontowe przebiegają podobnie jak dawniej. Remonty mostów, linii kolejowych, tramwajowych, ulic i dróg ciągną się miesiącami i latami. Pisałem już, że odległość między centrami dwóch ważnych regionów – Małopolski i Śląska – 80 km, pokonuje pociąg pośpieszny w ciągu dwóch godzin, zamiast 30 minut. Modernizacja tego odcinka trwa już kilka lat i nadal nie widać jej końca.
Taką zapaść w kolejnictwie trudno zrozumieć, porównując postępy w tej dziedzinie we Francji, Anglii czy Chinach. W naszej prasie przeważają informacje o likwidacji linii kolejowych, opóźnieniach pociągów, a na całych stronach o wyprzedaży majątku kolejowego.
Ostatnio pisano o zakupie pociągów Pendolino i od razu rozpoczęto dyskusję o formalnych perypetiach dopuszczenia ich do eksploatacji, która i tak ma się rozpocząć dopiero za kilka miesięcy. Nie wiemy również, z jaką prędkością mają jeździć, początkowo mówiono że 250 km/h, potem tylko że 160 km/h, bo torowiska nie są do takiej prędkości przystosowane.
Jak wytłumaczyć takie zacofanie na kolei, która z uwagi na mniejsze oddziaływanie na środowisko powinna być rozwijana i przodować w komunikacji pasażerskiej i przewozach towarowych. Trudno tu mówić o egoizmie, raczej o nieudolności rządzących, bo przecież w ciągu tych 25 lat musiał nastąpić postęp techniczny w budownictwie i nie brakuje już rąk do pracy.
Unia Europejska dąży do ograniczenia przewozów drogowych na rzecz transportu kolejowego, zwłaszcza na średnich odległościach, rzędu 300 km i większych. Do 2050 roku na takich trasach kolej powinna przewozić ponad 50 % towarów. Taka polityka UE ma doprowadzić do ograniczenia zużycia benzyny i oleju napędowego, a tym samym do zmniejszenia o 60% emisji CO2, a także do radykalnego spadku liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych. O patologicznych sytuacjach w drogowych przewozach towarowych mogą świadczyć informacje o korkach na przejściach granicznych, które często trwają po kilkadziesiąt godzin, przy słabo wykorzystywanych liniach kolejowych.
W 2009 roku przytoczyłem koszty zewnętrzne transportu dla 17 krajów UE (Kolej stacza się na dno, (AURA 11/2009), „które w 1995 roku wyniosły 530 bln euro (7,8% PKB). Dominującą pozycję w tej kwocie stanowią straty związane z zanieczyszczeniem powietrza i zmianami klimatycznymi – 48% i wypadkami, oszacowanymi na 29%. Przeciętnie koszty zewnętrzne dla samochodu osobowego wyniosły 87 euro/1000 pkm, dla autobusu (czyli komunikacji zbiorowej) 38 euro/1000 pkm i tylko 20 euro/1000 pkm dla kolejowych przewozów pasażerskich. Podobne relacje dla przewozów towarowych kształtowały się odpowiednio 88 euro/1000 tkm dla samochodów i 19 euro/1000 tkm dla kolei.”
Efektywność inwestycji i remontów można poprawić przez wprowadzenie do procedur przetargowych obok kategorii „najniższej ceny“ również najkrótszego czasu realizacji, który powinien być uzależniony od kosztów społecznych.

Edward GARŚCIA

Creampie pov ebony im pregnant now he pulled out and i kept riding him Old young russian pornstar dirty flix jessica malone casting with a cumshot inside Brunette amateur masturbation sneak peek Pov pornstar handjob karma rx jerks off big dick dude and works for a hot load all over her face free clips xxx
situs togel online situs togel online terpercaya Bandar togel Slot situs togel online terpercaya situs togel online terpercaya bandar togel online terpercaya bandar togel terpercaya toto macau togel macau situs judi slot online deposit pulsa bandar togel terpercaya Judi Slot Deposit Pulsa Slot online terpercaya Bandar togel terpercaya bandar togel online terpercaya situs togel online terpercaya bandar togel terpercaya situs togel online terpercaya situs togel macau terpercaya togel online agen slot online terpercaya situs togel Online Terpercaya Situs Judi togel terpercaya Togel Macau terpercaya Situs togel online togel toto Macau terpercaya Bandar togel macau online terpercaya Situs togel macau terpercaya Bandar togel slot online Bandar togel online TOTO MACAU situs togel online terpercaya situs togel online terpercaya situs togel online terpercaya